06-19925423 info@voedingsadviesbureau-puur.nl
Column Het Nieuwe Roken

Het nieuwe roken: ons zittende leven!

Het nieuwe roken: ons zittende leven!

Beweging: alles gaat verder, vooruit en weer opnieuw. Streven naar ontwikkeling, een eindresultaat, balans of beeindiging; de cyclus van het leven. We zijn druk met het streven naar promotie op ons werk, het halen van de deadline van dat project,  op tijd aanwezig zijn bij die afspraak of verplichting. En vervolgens tevreden lekker ontspannen op de bank of in de kroeg.

Dagelijks minimaal dertig minuten matig intensief bewegen. Check! Als we dat allemaal zouden doen was er niet zo veel aan de hand. Wereldwijd haalt echter maar liefst 31 proecent van de mensen deze norm niet. In Nederland laten we steeds vaker onze boodschappen thuisbezorgen, stappen veel mensen liever in de auto dan op de fiets en brengen onze tijd veelal zittend door. Mensen die leven in een gevangenis, ziekenhuis of verpleegtehuis bewegen vaak nog minder.

Ons zittende leven vergroot de kans op hart- en vaatziekten, diabetes en sommige vormen van kanker, maar geeft ook een groter risico op depressie en dementie. Het wordt daarom ook wel ‘het nieuwe roken’ genoemd. Logisch dat veel mensen, opgenomen in een instelling, hun toestand als uitzichtloos ervaren!

Uit onderzoek blijkt dat meer bewegen de kans op deze aandoeningen kan verlagen. De hoogste tijd dus om in actie te komen! En daarmee kunnen we het best op ons werk beginnen.. Van alle tijd die we zittend doorbrengen is 70% daarvan namelijk op kantoor.

Onze verre voorouders waren geen marathonatleten en renden niet vaker dan strikt noodzakelijk. Wel hadden ze een heel actieve levensstijl; te voet werden flinke afstanden afgelegd om voedsel te verzamelen. Noten, zaden, knollen en het in groepsverband overmeesteren van een prooi.

Regelmatig rustig bewegen is voldoende en om gezond te zijn hoeft dat niet perse met 10 kilometer per uur. Verander saaie vergaderingen in groepswandelingen of maak een ommetje tijdens je pauze en loop zelf naar de koffieautomaat. Gebruik daarnaast je eigen gewicht om je spieren te trainen als je bij de printer staat. Gewichtheffen bij de sportschool of een les bodypump, maar ook thuis kunt u aan de slag. Doe kniebuigingen, maak het huis schoon of  wandel een flinke ronde met de hond.

Het nieuwe roken: ons zittende leven.

Maryl Meeuwissen, orthomoleculair diëtist Voedingsadviesbureau PUUR

www.voedingsadviesbureau-puur.nl
info@voedingsadviesbureau-puur.nl.